Eerste week, Kilimanjaro! - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van luwieke bosma - WaarBenJij.nu Eerste week, Kilimanjaro! - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van luwieke bosma - WaarBenJij.nu

Eerste week, Kilimanjaro!

Door: Luwieke & Karolien

Blijf op de hoogte en volg luwieke

15 Juli 2011 | Tanzania, Arusha

Hallo dan!

Hier het eerste bericht vanuit Tanzania! We zijn veilig geland in Dar es Salaam. Hier hebben we een half uurtje in de taxi gezeten om daarna direct door te gaan naar Arusha. Voor een goede prijs zouden wij een express-bus krijgen. In alle chaos werden we naar onze bus geleid waar wij de enige Mazungu's (blanken) waren... Ze keken ons een beetje raar aan, het bleek gewoon een lokale bus te zijn. En ipv de beloofde 7 uur deden we er zo'n 12 uur over. Maar het was wel gezellig!
Twee anekdotes van de busreis om een indruk te geven. We hadden onderweg een lunchpauze van zo'n 10 minuten. Wij gingen een patatje halen en nog even naar de WC. Blijkbaar waren we niet zo snel, want de bus was bijna vertrokken zonder ons. Gelukkig werden de Mazungu's gemist en kwamen ze ons halen! Even later stappen er opeens een stuk of 15 passagiers uit de bus en zij gaan een stukje wandelen. Wij vragen ons af waarom ze dit doen, even later komen wij hierachter. We draaien namelijk op weg naar een weegbrug... De bus zat stampvol en was waarschijnlijk anderes iets te zwaar geweest. Fijn dat het zo goed opgelost wordt:)

Maar nu dus in Arusha aangekomen. We ontmoeten 2 jongens die ons op weg helpen. Ignathion en Rasta-D! Chille gasten waarmee we veilig over straat konden, zonder dat andere kerels achter ons aan komen. We gaan lekker eten in een restaurantje en Rasta-D brengt ons naar het toeristenbureautje waar hij werkt. Uiteindelijk boeken wij daar onze tour naar de Kilimanjaro en de Safari! Zaterdags hebben we rustig de stad verkent naar de markt. En hebben we in een leuk restaurantje gegeten, waarna Afrikaanse dansers optraden.

Zondag vertrekken we op weg naar de Kilimanjaro. Om 8 uur worden we opgehaald bij ons hostel en als we de auto zien vragen wij ons af of wij wel de plaats van bestemming zullen bereiken. De auto wil nog niet starten, na wat duwen en andere hulp gaan we op weg. Onderweg zijn we 3 keer aangehouden door de politie... De handrem bleek los te zitten en onderweg verloren we ook bijna de uitlaat. Maar het was wel gezellig en we zijn aangekomen bij ons startpunt van de Kilimanjaro, de Machame Gate. Onderweg hebben we onze gidsen Keesie en Jozef opgepikt.

Na lang wachten kunnen we beginnen aan onze tocht. We beginnen voortvarend in een rap tempo, haraka haraka. Na een poosje haalt onze gids ons bij en vraagt ons dringend om iets rustiger aan te doen, pole pole. Pole pole wil zeggen: doe maar rustig aan, dat is het motto van iedereen die de Kilimanjaro beklimt. Later komen wij erachter dat pole pole inderdaad de beste manier is als je boven wilt komen. We zijn met een heel gezelschap. 2 gidsen, een kok, een ober en 5 potas (dragers). Bijzonder hoe dit gaat en respect voor de dragers die met 20 kilo op hun rug/hoofd dezelfde tocht maken! Er wordt goed voor ons gezorgd, we krijgen heerlijk eten en lekkere thee en koffie. We beginnen in het regenwoud en stijgen langzaam tot meer rotsachtig gebied. De eerste 2 dagen waren goed te doen, we hebben leuke gidsen en de uitzichten zijn hier schitterend. Op de tweede dag deden we een hele steile klim tegen een soort rotswand. Menig berggeit zou hier moeite mee hebben, maar onze Kees sprintte vrolijk naar boven, dus wij volgden hem maar:)

De dagen erna werden zwaarder! Mede door het vele klimmen en dalen en door het hoogteverschil. Karolien had hier vooral last van en had slapeloze nachten. Mede hierdoor had ze het zwaar. We hebben hele dagen gelopen waarbij geen enkele meter vlak was. Om te acclimatiseren gingen we op de 3e dag tot 4600m hoogte. Karolien kreeg hier behoorlijke hoofdpijn van en de afdaling erna ging niet van harte. De 4e dag lopen we naar het volgende kamp wat ook op 4600m hoogte ligt, van hieruit zullen we deze nacht aan de tocht naar de top beginnen. Om half 12 worden we gewekt en kleden we ons warm aan. We krijgen nog een kopje thee en een biscuitje en dan gaan we op weg. We zien alle lichtjes de berg op gaan en het blijkt behoorlijk steil te zijn. Een lastige klim dus die minstens 6 uur zal duren voor de top wordt bereikt. Na 3 uur blijkt dat Karolien niet verder kan. Ze is niet fit en het is dus te gevaarlijk om verder te gaan. Samen met Jozef daalt ze af naar het kamp. Luwieke gaat vrolijk verder samen met Kees. Ontzettend gezellig, maar naar het einde toe werd het steeds zwaarder. Doordat het donker was keek ik alleen naar de voeten van Kees en zo volgde ik hem stap voor stap. Het leek ontzettend lang te duren totdat Kees opeens tegen mij zei dat we bij Stella's Point waren aangekomen op 5730m hoogte! Ik was blij, nu was het nog maar een uur naar Uhuru Peak! Dit stuk was goed te doen en uiteindelijke bereikten we de echte top op 5895m:) Het uitzicht vanaf de top was fantastisch en we waren precies op tijd om de zonsopgang te zien. Na wat foto's te hebben genomen voor het bewijs, gingen we weer terug naar het kamp. Op de afdaling zag ik pas wat voor berg we op zijn gelopen, maar goed dat ik dat op de heenweg niet heb gezien. Mijn missie is dus geslaagd! Het was een ontzettend mooie tocht en we hebben ervan genoten.

Nu zitten we weer in Arusha en we gaan morgen 4 dagen op Safari de Serengeti in! We hebben er veel zin in om lekker in een jeep te zitten en dieren te spotten:)

Groetjes,
Karolien & Luwieke

PS: Foto's komen later!

• 15 Juli 2011 - 17:22

Eef En Steef:

Hey Loekie! Wat een prestatie!! Wel op de teenslippers gedaan hoop ik? Wij gaan morgen richting portugal, iets minder actieve vakantie denk :) Veel plezier nog!

• 15 Juli 2011 - 17:27

Afke:

Te vet luwie!!! Gefeliciteerd dat je het hebt gehaald! Lijkt me gezellig met die Kees. Heb je al veel leuke negers ontmoet? Als je er wat voor mij bij ziet lopen hoor ik het graag! ;) Misschien gaan we as dinsdag wel naar Afrika liften, lijkt me mooi! Veel plezier nog, tot sneekweek! X

• 15 Juli 2011 - 17:30

Anna:

Wa dikke trots hoor! Super dat jullie de tocht zijn aangegaan:P Zo te horen een behoorlijke klim. Echt heel knap! Nu lekker chillie in de auto:) Luwieke nog last van je hamstring? Heel veel plezier bij de safarie!

• 15 Juli 2011 - 19:42

Henriet:

Echt top, ook niet een klein beetje hoog die berg..
    Heb een leuke safari, af en toe wel de deur van de jeep dicht doen..

• 15 Juli 2011 - 20:33

Koos:

Grote klasse dames.
    Nog veel plezier op de safari.

• 15 Juli 2011 - 21:32

Claudia:

Hey hoi,
    ik ben erg benieuwd naar die foto's! Lekker bezig om bijna direct na aankomst die berg opwandelen. Goed om te weten dat jullie over kwaliteiten beschikken waar berggeiten ook over beschikken :). enjoy de leuke andere beestjes in Afrika. Tot over een paar weekjes...

• 16 Juli 2011 - 00:18

Tom!:

Respect Luwieke en Karolien!
    Ben heel benieuwd naar de foto;s. de verhalen klinken in ieder geval al heel bijzonder. Ben benieuwd hoe zo'n grote bergketen eruit zit midden in Afrika!

Groetjes en suc6 met de safari!

• 16 Juli 2011 - 10:36

RONNie:

haha wat klinken die verhalen toch ook heerlijk. In de niet-westerse wereld chillen ze hem ook veel harder he; komt wel goed allemaal enzo. Mooi mooi. Vooral dat verhaal met die bus werkt me op de lachspieren. Super.

Heel vet dat je kili hebt beklimmen. Insane. Geniet van safaria. Dat lijkt me ech te gek.
    X

• 16 Juli 2011 - 11:56

Paul Van Der Zwaag:

B'vo Luwieke!
    Wat een stoere meid ben jij toch! B'vo!
    Geniet er van!

• 16 Juli 2011 - 17:55

Gerrit:

Hoi,

Wist helemaal niet dat je die kant op ging, maar supervet als ik het zo lees, ben benieuwd naar de foto's!

• 18 Juli 2011 - 15:02

Andrea:

Wauw Luwieke!
    Knap hoor, wat een belevenis!
    Heel veel plezier nog met alle andere dingen die je de komende twee weken nog gaat doen!

• 22 Juli 2011 - 03:16

Caroliene:

Heee bikkels!!! Wat gaaf om jullie verhalen te lezen. Wat een prestatie om die berg zomaar op te gaan! Vind het tof om te lezen. Wat een gekke pinda's dat die zomaar die koffers de berg op tillen en joh:o wel knap Hoor. Hè maar hoe bevalt de safari? Lekker bijkomen en veel dieren zien? Klinkt heerlijk!! Ben benieuwd wat in jullie volgende verslag te lezen is!! Geniet ervan jullie!! Groetjes, caro

• 08 Februari 2015 - 11:09

Eva:

Beste Luwieke,

Ik vertrek over een maand naar Tanzania en zou je graag wat willen vragen over je beklimming. Zou ik je misschien kunnen emailen?

Groeten, Eva