Safari en Mwanza - Reisverslag uit Mwanza, Tanzania van luwieke bosma - WaarBenJij.nu Safari en Mwanza - Reisverslag uit Mwanza, Tanzania van luwieke bosma - WaarBenJij.nu

Safari en Mwanza

Door: Luwieke & Karolien

Blijf op de hoogte en volg luwieke

24 Juli 2011 | Tanzania, Mwanza

Hallo dan,

Inmiddels zijn we weer bijgekomen van de tocht op de Kilimanjaro. Zaterdag zouden we vertrekken op de safari. Om half 8 zaten wij aan het ontbijt en kwamen Armani en Jozef langs van Meru Treks. Wij dachten op weg te gaan in de jeep, maar zij vertelden ons dat we pas vanmiddag op weg konden. Gelukkig zijn we flexibel! In plaats van de safari kregen wij een rondleiding van Jozef door een lokale wijk in Arusha. In een lokaal café’tje hebben wij een kopje koffie gedronken en chapati’s gegeten. Dit is een soort combinatie van een pannekoek en een wrap, erg lekker! Hierna gaan wij naar het bureau van Meru waar wij een heerlijke lunch krijgen. Rond half 2 vertrekken we eindelijk in de auto richting Manyara Park. Hier aangekomen blijkt dat we vandaag helemaal niet op safari gaan, maar morgen pas kunnen beginnen. Dus gaan we die middag lekker chillen, genietend van het mooie uitzicht. Die avond ontmoeten we onze medepassagiers voor de safari en onze gids Kosmos en de kok Salim. Tijdens het eten treedt er een Afrikaanse dansgroep op en we drinken een biertje met een aantal Ieren, gezellig.
‘s Morgens vertrekken we dan echt op safari. Met z’n 8en in de jeep, inclusief al onze bagage, tenten en het eten en drinken voor de komende dagen. We rijden richting de NgoroNgoro, dit is een enorme krater waar veel wilde dieren leven. We zien als eerste een cheetah op een paar meter afstand. Voor de lunch werden we gewaarschuwd om niet buiten te eten omdat er roofvogels zouden zijn die ons het eten uit de handen zouden pakken. Mijn kip heb ik kunnen redden, Karolien verloor een halve muffin en een deel van haar neus… minder prettige, we besloten om toch maar in de jeep te gaan eten.
Verder zien we buffels, leeuwen, gnoes, zebra’s, gazelle’s, impala’s, olifanten en veel soorten vogels. En dit allemaal in een mooi stukje natuur omgeven door bergen. Aan het eind van de dag zetten we de drie Amerikanen af en gaan wij samen met Douglas naar onze campingplek. Terwijl wij lekker een kopje thee drinken en popcorn eten zien wij de Belgische meisjes weer. We kletsen weer even bij en gaan gezellig samen eten. De volgende ochtend vertrekken we vroeg naar de Serengeti, dit betekent in Swahili letterlijk ‘ oneindige vlakte’. Het is een groot uitgestrekt savannegebied waarin erg veel wilde dieren leven. Hier zien we onder andere een luipaard van heel dichtbij, hij probeerde een Impala te vangen maar helaas faalde hij hierin. Ook zien we nijlpaarden, giraffes, krokodillen en meer. We spotten 4 van de Big 5, de neushoorn wilde zich niet laten zien, hij heeft gewonnen met verstoppertje. We nemen een korte douche op de campingplaats en gaan daarna nog een uurtje op pad om een mooie zonsondergang te bewonderen. Onze gids was behoorlijk vrolijk, Kosmos was happy als wij ook happy waren. De volgende dag vertrekken we uit de Serengeti en gaan richting Manyara. Dit is een heel bosrijk gebied met een groot meer, hier zagen wij veel aapjes en vogels.

Op de terugweg naar Arusha zien we opeens heel veel mensen aan de kant van de weg staan. Dichterbij gekomen zien we dat er een olifant in de goot ligt. Hij was al oud en was neergevallen in een brede greppel naast de weg. Er was iemand met een grote hakbijl bezig om de slagtanden van de olifant eraf te hakken. Zo te zien zal dit slachtwerk nog wel een paar dagen duren.
Op woensdag gaan we in de bus, we vertrekken in alle vroegte om 5.00 uur. We beginnen voortvarend op asfalt, na een poosje gaan we over op zandwegen op een rotsachtige ondergrond. Onze chauffeur dacht echter nog op de snelweg te zijn, met volle vaart werden wij regelmatig van onze stoelen gelanceerd. De Afrikanen gaven geen krimp, wij vragen ons nog steeds af hoe zij dit doen. We zitten zo’n 12 uur in de bus en onderweg stoppen we 1 keer voor een korte lunch. Geen water drinken dus.
Aangekomen in Mwanza nemen we het eerste beste hotel dat goedkoper blijkt te zien dan de naam ons doet vermoeden. We slapen namelijk in het Pentagon Hotel! Donderdag pikt G-J ons op, hij is een vriend van Karolien en doet hier vrijwilligerswerk voor Christ’s Hope. Dit is een organisatie die straatkinderen opvangt en ze en thuis biedt. Ook doen ze projecten voor kinderen in de stad en geven ze voorlichting over AIDS. We krijgen hier een rondleiding en ontmoeten een aantal jongens die hier wonen. ‘s Avonds doen we gezellig spelletjes.

Vrijdag gaan we zelf op pad rondom het Victoriameer, Mwanza is een vissersstad en ligt rondom de baai van dit meer. Bij toeval ontmoeten we 3 Duitsers en 2 Tanzanianen die hier ook zijn voor een christelijke organisatie. We worden uitgenodigd om met hen mee te gaan op Sightseeingtour en nemen plaats in de achterbak.
Zaterdag gaan we mee naar een carepoint, hier doen we spelletjes met kinderen en zij krijgen een bijbelklas. Wij leren ze nog een aantal liedjes in het Engels. Daarna eten we samen een lunch. Die middag gaan we naar het terrein van Christ’s Hope omdat de jongens op de zaterdagmiddag altijd voetballen. We worden hier raar aangekeken als wij in onze sport-outfits rondlopen. We zijn niet de sterren van het team, maar op het hobbelveld doen we leuk mee. Zondag gaan we hier naar de kerk en ‘s middags kopen we op de markt voetbalshirtjes voor de jongens om hen te verrassen.

Vanavond gaan we uit eten in Mwanza en nemen we afscheid. Morgen wacht ons weer een lange busreis naar Dar Es Salaam die 15 uur of langer zal duren, zin in :)

Tutuonana baadaye

Karolien & Luwieke

• 24 Juli 2011 - 14:59

Claudia:

Wow, jullie hebben in 1 week superveel gezien! Ik weet niet wat voor greppels ze daar hebben, maar het moet toch een behoorlijke greppel zijn wil je dr een olifant in kwijt kunnen.... Ik ben benieuwd naar de foto's, vooral van karolien's neus :). Succes met de busreis en geniet nog even van de reis. Thanks btw voor het vierdaagse berichtje! ben nu aan het nagenieten en rust houden voor mijn voetjes :)

• 24 Juli 2011 - 16:53

Afke:

Hee hallo! Wat een verhalen, wat een avonturen. Grappig dat je het schrijft in tegenwoordige tijd. Klinkt iig super, hoop dat ik ooit iets vergelijkbaars mee mag maken. Ben afgelopen week met Gurdie naar Kopenhagen gelift, was ook zeker de moeite waard :) Wanneer ben je weer terug? Ik ga morgen naar Kroatië, ben 3-8 weer in Groningen. Hopelijk tot ziens in de sneekweek! :) Liefs Afke

• 25 Juli 2011 - 16:24

Gert:

Hee, klinkt weer heerlijk allemaal. Ludiekoe heeft t goed voor mekaar! Klein beetje jaloers hier vanuit het natte Grunn. Je schrijft leuk, ik waan me bijna in Afrika! Veel plezier nog!
    Groetjes ;)

• 28 Juli 2011 - 17:22

RONNie:

Luwieke te heerlijk dit. haha. Vooral die opmerking 'hij heeft gewonnen met verstoppertje' werkte op me lachspieren :P. Ook dat jullie vreemd werden aangekeken toen jullie sport-outfits aantrokken bij voetbal. Wrs kan ik jouw stoicijnse gezicht dan wel inbeelden.
    Nice van safari. Geniet van die vibe daar. Hiero regent het louter!