Beijing & Hohhot - Reisverslag uit Hohhot, China van luwieke bosma - WaarBenJij.nu Beijing & Hohhot - Reisverslag uit Hohhot, China van luwieke bosma - WaarBenJij.nu

Beijing & Hohhot

Door: Luwieke

Blijf op de hoogte en volg luwieke

18 Augustus 2011 | China, Hohhot

Hallo allemaal,
Hier dan mijn eerste reisverslag vanuit Beijing! Als eerste stop op mijn half-jaar-buitenland-ervaring:)
Aangekomen op het vliegveld van Beijing wordt ik direct geconfronteerd met de smog in de stad. Het is ontzettend warm, benauwd en klef, heerlijk! Vanuit het vliegtuig was helemaal niks te zien, tot we opeens al bleken te zijn geland... Het is me al snel duidelijk dat echt niemand hier Engels spreekt. Bij de vraag ' Do you speak English' kijken de Chinezen mij al vrij onnozel aan. Ik zal het dus zelf uit moeten zoeken... Ik wil graag met de bus richting de stad, maar ik weet dus niet welke bus ik moet hebben. Aangezien niemand mij kan helpen neem ik de bus naar Beijing-west op goed geluk. Het blijkt een goede keus, na veel oponthoud in het drukke verkeer ben ik in Downtown Beijing. Nu moest ik nog een hostel vinden, bij een restaurant heb ik het hostel op internet opgezocht waarna zij het in het Chinees heeft opgeschreven. Nu kon ik dat briefje laten zien aan de taxichauffeur zonder een woord te hoeven zeggen, erg handig!

Die middag ga ik de stad in op zoek naar de verboden stad. Als een echte Nederlander ga ik uiteraard op fietse! De fiets moest eerst afgestemd worden op mijn lengte, dus het zadel ging op de hoogste stand, waarbij ik nog steeds bijna het stuur raakte met mijn knieen.. Maar ik ga op weg! De verboden stad ligt in het centrum van Peking en het Tian'an'men plein ligt ervoor. Het plein is overvol met Chinezen die van elk gebouw/beeld/persoon een foto moeten maken. Na het plein kom ik bij de ingang van de verboden stad, hier woonden de keizers van de dynastien in China vroeger. Een soort vaticaan van China. Er hangt een veels te grote pasfoto van Mao en veel ander machtsvertoon. Wel mooi om te zien, maar uiteindelijk ook veel van hetzelfde. Nu moest ik weer terug naar mijn fiets, ik besluit te lopen en weet wonder boven wonder mijn fiets weer terug te vinden. Ik ga lekker naar de Chinees:) en 's avonds chill ik hard in het hostel. Er zijn hier veel backpackers, een bar, goede muziek en een pooltafel, kortom ik heb mij wel vermaakt.

Dinsdag gaan we met een groep uit het hostel naar een stuk van de Chinese Muur. Het weer is mooi en helder vandaag. We gaan naar de zogenaamde Secret Wall, hier komen normaal geen toeristen dus wij zijn de enigen op dit authentiek stukje muur! Authentiek betekent ook niet onderhouden en het was dus behoorlijk lastig klimmen/traplopen. Die Chinezen hadden het zichzelf best wat makkelijker mogen maken! Maar we halen de top bij de 6e wachttoren na 3 uur lopen in de hitte. Het uitzicht is fantastisch, je ziet zo ver je kan kijken op elke bergkam wel een stuk muur.

's Avonds moet ik naar het treinstation om een treinkaartje kopen om naar Hohhot in Binnen-Mongolie te gaan. Het is in de hal een drukte van belang en na 2 uur wachten ben ik eindelijk aan de beurt. Blijkt dat de trein vol zit voor morgenavond... Na wat miscommunicatie zegt ze dat er alleen nog staanplaatsen zijn voor de nachttrein die 11 uur duurt. Lijkt me niet dus, uiteindelijk krijg ik een kaartje waarmee ik toch naar Hohhot kan met een hard seat, comfortabel zal het niet worden waarschijnlijk...

Woensdag ga ik op de culturele/toeristische tour. Beijing heeft ontzettend veel mooie tempels en paleisen die je kan bezoeken. De metro is hiervoor ideaal als vervoermiddel en het kost 20 cent per rit! 's Ochtends ben ik eerst naar het Zomerpaleis gegaan. Een gebied van 300 hectare met veel mooie gebouwen, natuur en Chinese kunst. Een kerel heeft dit zomerpaleis laten bouwen als verjaardagscadeau voor zijn moeder, blijkbaar had hij iets goed te maken. Daarna ging ik naar het Olympisch Sportcentrum naar het Vogelnest, echt een imposant stadion. Er zullen een paar doden bij zijn gevallen, maar ze hebben er wel iets moois van gemaakt. Hierna naar de Lama Tempel, veel Chinezen aanbidden de Boedha's door wierook te branden en te buigen voor elk beeld. In totaal stonden er 31 beelden, dus hier waren ze wel een tijdje zoet mee.
Al met al vind ik Beijing wel een mooie stad qua bijzondere paleizen en tempels etc, maar de stad op zichzelf is niet mooi. Er is erg veel verkeer en het is ontzettend druk. Beijing doet erg westers aan, voor het echte China moet je meer de kleinere steden en het platteland opzoeken denk ik.

Deze avond moet ik met de trein naar Hohhot, ik neem een taxi naar het station. En gelukkig let ik op onderweg, want de chauffeur gaat doodleuk de verkeerde kant op. Met heftige armgebaren, plattegrond en treinkaartje maak ik hem duidelijk dat ik toch echt naar het station moet. Gelukkig heeft hij het door en gaan we nu wel de goede kant op, om het goed te maken geeft hij wat gas bij onderweg, want ik kan natuurlijk niet te laat komen! Ik bereik het station op tijd en kom bij de grote wachtruimte. Duizenden Chinezen wachten daar op de trein, ik gooi mijn tas op de grond en ga zitten. Ze kijken me raar aan, ik ben de enige niet-Chinees, zal wel komen door het goedkope treinkaartje :) Als ik iets opschrijf komt iedereen om mij heen staan, erg grappig! Chinezen maken ook foto's van mij en ze kijken altijd naar mijn voeten, ze zullen het wel vreemd vinden dat die zo groot zijn...

De nacht in de trein heb ik overleefd en ik ben nu aangekomen in Hohhot in Binnen-Mongolie. Ik heb een fijn hostel gevonden en ga morgen de Mongolen opzoeken, ik ben benieuwd!

Tai tsjen!

  • 18 Augustus 2011 - 08:47

    Geanne:

    Leuk verhaal. Heerlijk om even te woggen! Grappig dat de Chinezen zo lekker chinees zijn en overal foto's van maken. Heb je inmiddels de taal al n beetje uitgeplozen?

    Groetjes!

  • 18 Augustus 2011 - 08:56

    Claudia:

    Wow, je hebt al behoorlijk wat beleefd in die paar dagen wereldreis! Voor een westerse stad zijn er dus maar weinig mensen die zich op een westerse manier verstaanbaar kunnen maken. Gelukkige heb je 'grote' handen en voeten om de boodschap over te brengen... ;) Succes met je treinreis en enjoy mongolië and looking forward to the next story. Zijn ze btw in staat om iets van je naam fatsoenlijk uit te spreken?
    grtz clau

  • 20 Augustus 2011 - 18:03

    Manon En Pascal:

    Luwie! indrukwekkend verhaal! knap dat je alles alleen hebt uitgevogeld! en je red het altijd weer he.(pas: was 9292-ov.nl niet makkelijker geweest? )
    Be safe, en travelse!

    liefs.
    ( en ga zo door met foto's :P )

  • 21 Augustus 2011 - 12:12

    Mileen:

    O, wauw, wat een avonturen! geniet er van Luwiekje!

  • 21 Augustus 2011 - 15:02

    Karolien:

    Ha Koetje of zeg je hier wel gewoon je eigen naam?! Mooie verhalen weer. Geniet nog even van Mongolie en dan op weg naar G,S&E. x

  • 23 Augustus 2011 - 15:15

    RONNie:

    Luwieke,

    Je schrijft inderdaad erg fijn in de tegenwoordige tijd zoals afke al zei. Leest chill weg!

    De foto's en verhalen bij chinese muur. Wat mooi ziet dat eruit zeg. De zon heeft je ook goed gebruind. Top.

    Enjoy Mongolie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

luwieke

Actief sinds 13 Dec. 2009
Verslag gelezen: 347
Totaal aantal bezoekers 15931

Voorgaande reizen:

07 September 2014 - 24 Januari 2015

Kenya 2014

14 Augustus 2011 - 30 Januari 2012

Op reis naar... Peking-NZ-Vancouver-SF-...

07 Juli 2011 - 01 Augustus 2011

Missie Kilimanjaro

30 November -0001 - 30 November -0001

Bolivia & Peru

Landen bezocht: